Om Lisa

Sov först. Sen kan du förändra världen.

Det jag inte vet om att sova dåligt är nog inte värt att veta. Däremot är den kunskap jag besitter om ta makten över sömnen guld värd för många fler än mig själv. Därför arbetar jag med att lära och hjälpa andra människor att sova.

Jag heter Lisa Carpevi och lever med kronisk insomni vilket betyder att jag i perioder brottas med svårt att sova och sömnlöshet. Så har det varit för mig så länge jag kan minnas och jag har lärt mig att acceptera att sömn är min sårbarhet. Precis som en del andra lever med migrän, problemen med mage och tarmar, allergier eller hudproblem. 

Otaliga gånger i livet har jag och mina nära behövt uppleva att sömnproblemen satt käppar i hjulet för mig och jag vi inte hur många tillfällen jag fått ställa in eller avboka för att jag varit för trött och orkeslös på grund av sömnlöshet, trots att viljan egentligen funnits. Dessvärre gjorde jag inget åt problemen förrän en dag då jag smällde rakt in i kaklet och tvingades jag konstatera att det inte fanns någon annan väg än sjukskrivning och beordrad återhämtning för att hitta ny kraft. Något jag egentligen inte hade tid med (det har man väl aldrig) eftersom jag var mitt upp i ett stort jobbprojekt och en leverans där jag trodde mig vara oumbärlig. När jag förklarade det för läkaren på företagshälsovården spände hon ögonen i mig med orden: 
– Sov först. Sen kan du förändra världen
innan hon lät mig förstå att utan att sova skulle jag aldrig komma på fötter igen. 
Det kanske var i precis det ögonblicket som jag förstod att var tvungen att bryta mönster, göra skillnad och börja leva annorlunda om jag skulle hålla mig frisk och leva länge.

Så gick det till när jag började den spännande jakten på sömnen och även om den i stunder varit jobbig och slitsam så är den det bästa jag har gjort, både för mig själv och andra.  

Det finns både husmorsknep och sömnmediciner som sägs vara lösningen och botet på sömnstörning. Vissa bättre, andra sämre. Jag tror mig ha testat de flesta och mesta, både för att jag är en nyfiken själ men också för att jag i perioder verkligen varit desperat och velat sova.

Sömnstörning sätter livet på spel och det som normalt kan kännas lätt och roligt blir inte sällan besvärligt och en plåga när man haft svårt att somna, legat vaken på natten eller vaknat upp för tidigt på morgonen. Kanske inte efter en eller två sådan nätter, men i en period av återkommande vakenhet. Det är inte för inte som man historiskt använt sömnstyrning som tortyr och misshandel. 

Jag fick ganska snart under min sjukskrivning höra från sjukvården att jag bör medicinera inför natten i resten av mitt liv eftersom min insomni blivit besvärande och kronisk, men jag vägrade acceptera att läkemedel skulle vara den enda lösningen. Självklart vore det toppen för statistiken att snabbt få tillbaka mig som arbetsför, men jag gillade inte hur jag blev, fungerade och mådde av mediciner och tog/tar dem därför bara i yttersta nödfall. Sömnläkemedel är toppen att ta till i en krissituation och under en kortare period när sömnmönstret verkligen kommit ur spel, men de flesta människor upplever likt jag gör att sömnen inte blir djup på riktigt och att biverkningarna är alltför många och obehagliga. 

Istället började jag söka efter relevant forskning och alternativ behandling och läsa på om allt som fanns att läsa om sömnens betydelse. Jag fastnade även i hjärnforskningen och ser tydligt hur hjärnans funktion och sömnens betydelse går hand i hand.  

Jag hittade också till den kognitiva beteendeterapin (KBT) och hur man gör för att aktivt bygga upp ett sömntryck/behov och gick först själv i terapi innan jag certifierade mig till sömncoach och lärde mig om sömnhygien, stimuluskontroll och kognitiv omstrukturering samt hur dygnsrytmen, stress och återhämtning hänger ihop med beteende, tankar och känslor. Jag hittade till antingen, meditations och yogans värld och fick kläm på hur fysisk motion och träning hänger ihop med vilopuls och hjärtfrekvens variabilitet. 

Mitt detektivarbete förde mig till insikt om hur många timmar som är optimalt för mig att ligga i sängen och vilken tid jag bör stiga upp på morgonen för att vara i fas med min inre biologiska klocka och tillslut kunde jag så mycket om att sova att jag fick en anställning i en onlinebaserad KBT-behandling. Då fick jag börja ge tillbaka av allt jag fått lära mig i mitt eget letande.

Det finns så mycket annat man kan göra för att lära sig att sova gott och jag sprider nu min sömnkunskap som egenföretagare. Jag föreläser och utbildar både om att leva med inomni och att göra något åt det. Sömnen är livsviktig och jag om och någon vet hur det känns att få livet tillbaka genom att lära om att sova. 

Sov först. Sen kan du förändra världen.
Ett bra motto. Eller hur?

Lär om att sova.

Jag kallar mig sömnkonsult och lär alltså ut om sömn och hjälper sömnlösa att sova bättre. 

Det gör jag bland annat i föreläsningsform och det går att boka mig för ett kortare frukost/lunchseminarium, halv- eller heldagsutbildning med tid för eget reflektionsarbete. Vidare arbetar jag individuellt med människor med svårt att sova med hjälp av kartläggande konsultationer och coachning. 

Varenda gång jag hör hur en trött stämma växlar till pigg och ser hur trötta ögon börja glittra känner jag innerlig glädje och tillfredsställelse. Liksom när jag får veta att mina föreläsningar inspirerat till nya vanor och ett bättre liv. 

I mitt arbete utgår jag från den senaste sömn- och hjärnforskningen och de evidensbaserade teknikerna sömnrestriktion och mindfulnessträning som används inom den kognitiva beteendeterapin (KBT). Dessutom kompletterar jag med kunskap om hjärnan, andning, meditation och yoga. Jag använder mig av olika mätverktyg för sömn och livsstil för att kunna följa, kartlägga, tolka och förstå den individuella sömntrenden och rekommenderar hjälpmedel som jag har upplevt hjälper mig själv och andra.

I mångt och mycket handlar min insats om att lära om och nytt för att få ordning på sömnen, men också om att peppa till en mer eller mindre omfattande livsstilsförändring för att göra skillnad som består.

Det kan låta och verka jobbigt, men är så värt det när man snart börjar sova bättre. En god nattsömn handlar i mångt och mycket om att vara och leva i balans mellan aktivitet, sömn och återhämtning. Hur vi sover handlar alltså minst lika mycket om vårt leverne och våra rutiner på dagen som kvällen och natten. 

Ingen människa är den andra lik vilket gör mitt arbete extra spännande. Om du hör av dig till mig när just du är redo att återerövra livet, färgerna, kontrasterna och den goda sömnen så hjälper jag dig gärna. 

Min bakgrund.

Min vision är vara någon som bidrar till en mänskligare värld, med mer välmående, mindre stress, större medmänsklighet och fler goda relationer och min passion är och har alltid varit att förstå hur människor fungerar och utifrån det inspirera, förmedla, beröra och göra skillnad som består. Jag är certifierad coach inom sömn och personligt ledarskap samt utbildad pedagog och journalist med bred kunskap inom beteendevetenskap. Vidare är jag skolad i basmedicin, grunderna i psykologi och neurovetenskap, mental träning, medveten andning, meditation och utbildad MediYoga-lärar. Jag har också gått diverse utbildningar i EQ-ledarskap samt det ettåriga programmet i Non Violent Communication (NVC). Jag är även diplomerad i FirstBeats livsstilsanalysverktyg 

Min yrkesbakgrund har jag från läraryrket i skolan och förskolan, som kurator och coach samt diverse tjänster inom såväl vården som näringslivet och den ideella sektorn. Jag har varit VD i familjeföretaget och både suttit i ledningsgrupper och styrelser, föreläst och utbildat men också handlett individer och grupper i alla åldrar. Så småningom blev jag egenföretagare och lät entreprenören i mig driva bolag inom kommunikation, utbildning och ledarskap. På den vägen är det och nu sprider jag alltså min kunskap om sömn och lär andra att sova som sömnkonsult. Det bästa jag någonsin gjort eftersom en god sömn verkligen är viktigt på riktigt.