Om mig

Från sömnlös till en sovare.

Mitt stora intresse för sömn föddes när jag för några år sedan drabbades av sömnutmattning till följd av att jag hade sovit väldigt dåligt under en längre tid utan att ta bekymret på allvar. Morgonen då det hade gått för långt vaknade jag upp oförmögen att ta mig ur sängen på egen hand och fick hjälp av maken att ta mig till företagshälsovården. Jag blev långtidssjukskriven och erbjuden läkemedel som lösning på mina problem, men nöjde mig inte med det eftersom jag istället ville komma tillrätta med orsaken till sömnlösheten och lära mig att sova gott på riktigt. 

Så gick det till när jag började den spännande jakten på sömnen och även om den i stunder var jobbig och slitsam så är den det bästa jag har gjort, både för mig själv och andra. Jag hittade så småningom till den kognitiva beteendeterapin (KBT) och hur man gör för att aktivt bygga upp ett sömntryck/behov med hjälp av det som kallas sömnrestriktion. Jag började också förstå hur dygnsrytmen, stress och återhämtning hänger ihop med beteende, tankar och känslor och hittade till den avslappnande andningen, meditationens, medvetna närvarons och yogans värld. Så småningom fick jag även kläm på hur fysisk aktivitet och rörelse hänger ihop med vilopuls och hjärtfrekvensens variabilitet. Givetvis gick jag själv i terapi innan jag  certifierade mig som KBT-coach och lärde mig mer om sömnhygien, stimuluskontroll och kognitiv omstrukturering samt nervsystemets olika påslag.  

Mitt detektivarbete och kartläggningen gav insikt i hur många timmar och minuter som är optimalt för just mig att sova och vilken tid jag bör gå till sängs på kvällen och stiga upp på morgonen för att vara i fas med min inre biologiska klocka. Jag vet precis hur många koppar kaffe jag klarar, hur mycket motion jag bör få om dagen och vilken tid jag ska träna för optimal nattsömn. Liksom att jag har koll på vilken vilopuls som ger mig bästa förutsättningar för återhämtning och hur kostintaget ska se ut för en optimal nattsömn. Roligt nog har jag hittat tillförlitliga verktyg som hjälper mig att mäta, få koll på och följa upp utan att skapa onödiga stresspåslag.

Självklart har jag kompletterat mina egna erfarenheter med beteendestudier och den senaste sömn- och neuroforskningen och håller mig hela tiden uppdaterad inom ämnet.

Bakgrund.

Det finns enormt mycket man kan göra för att lära sig att sova bättre och efter att först ha varit anställd i en online KBT-behandling sprider jag nu min sömnkunskap som egenföretagande sömnkonsult. Jag föreläser, gör mätningar och konsultationer, coachar och utbildar i Sleep4Lifes Sömnakademi.

Dessutom är jag certifierad coach inom personligt ledarskap samt utbildad pedagog och journalist med bred kunskap inom beteendevetenskap. 

Vidare är jag skolad i basmedicin, grunderna i psykologi och neurovetenskap, mental träning, medveten andning, meditation och utbildad MediYoga-lärare. Jag är även diplomerad i Firstbeats livsstilsanalysverktyg och har gått det ettåriga programmet i Non Violent Communication (NVC) samt diverse utbildningar i föräldra- och EQ-ledarskap

Min yrkesbakgrund har jag från läraryrket i skolan och förskolan, som kurator och coach och diverse tjänster inom såväl vården som näringslivet och den ideella sektorn innan jag blev egenföretagare inom kommunikation, utbildning och ledarskap. 

Jag har vidare varit VD i familjeföretaget och suttit i både ledningsgrupper och styrelser, föreläst och utbildat men också handlett individer och grupper i alla åldrar.

Passion. Vision. Mål.

Min passion är att förstå hur människor fungerar, beröra, inspirera och göra skillnad som består.

Min vision är att bidraga till en hållbar hälsa med bra sömn, bättre mående och fler goda relationer.

Mitt mål är att nå ut brett med min sömnkunskap och lära människor i alla åldrar att sova bättre.

Sömn är mitt bidrag.