Fem snabba tips

Fem snabba tips

mars 31, 2020 Blogg 0

Ytterligare fem snabba sömntips!

– Undvik att ta tupplurar

– Läs bok i soffan, sov i sängen

– Lämna skärmar och telefoner utanför sovrummet

– Somna inte hungrig, men ät och drick i god tid innan

– Varva ner före sänggående

För den som lider av sömnproblem är det viktigt att bygga upp ett sömntryck under dagen för att sova bättre på natten. En tupplur på dagen kan ställa till det för nattvilan så därför är det klokt att låta bli. Om du däremot inte har svårt att sova kan en stund på sofflocket vara underbart på eftermiddagen, men undvik att vila efter kl 15 så skapar du bästa möjliga förutsättningar för nattens återhämtning.

En god bok på nattduksbordet är bland det bästa som finns för många som ändå sover som en stockar på natten, men tillhör du dem som har problem med sömnen är det bättre att läsa i soffan.

Ladda och vila störande skärmar utanför sovrummet och införskaffa en hederlig gammal väckarklocka istället. Försäkra dig dock om att den inte tickar eller låter ens i det tystaste rum …

Ät och drick ordentligt i god tid innan du går och lägger dig så stör inte matsmältningen sömnen, men du vaknar heller inte hungrig och törstig mitt i natten.

Ge dig tid att lugna ner kropp och sinne innan det är dags att sova så bäddar du för en bättre nattsömn.

God natt!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *